Armoedebestrijding en noodfonds in Teylingen

armoedebeleid_websiteplaatje-645x305dinsdag 22 september 2015

De ChristenUnie Teylingen omarmt de aandacht voor armoedebestrijding van de Rijksoverheid en wilt zich hier voor inzetten. Armoede raakt kinderen! Kinderen kiezen niet voor armoede, maar lijden hier wel onder. Het is van grote invloed op hun verdere ontwikkeling. Armoedebestrijding is een maatschappelijke investering die zowel goed is voor een kind als voor de gehele samenleving. Omzien naar elkaar is hierbij een belangrijk aspect. Een jongere die gelijke kansen krijgt, kan zich ontwikkelen tot een positieve burger.

Het pleidooi van de Kinderombudsman om armoedebestrijding op alle vlakken tegelijk te bekijken, vindt de CU een wijs advies aan politici. In de gemeenteraad van Teylingen heeft defractie in 2014 de motie om het kindbeleid als prioriteit aan te merken samen met twee andere fracties ingediend. Hier grijpt de CU steeds op terug in de gemeenteraad.

In de gemeenteraad zijn de volgende ontwikkelingen gaande met betrekking tot jeugdbeleid:
- het aangenomen ChristenUnie amdement om het Familiegroepsplan op te nemen in de Vordering Jeugdhulp. Hierdoor kan het College aangesproken worden op de inspraak van kinderen, via het gezin, op passende hulp.
- steun voor de PvdA motie om extra geld uit te trekken voor professionals in de Jeugdhulp.
- de aangenomen motie van de CU met het CDA, Trilokaal en de PvdA tot het instellen van een Noodfonds.

Volgens de CU kan het instellen van een laagdrempelig Noodfonds er voor zorgen dat er direct kan worden ingespeeld bij acute nood. Zonder bureaucratische vorderingen nood verhelpen, zodat kinderen niet de dupe worden. De gedachten van de CU over deze vorm van armoedebestrijding hangt samen met twee ontwikkelingen.

De eerste ontwikkeling is dat armoede onder kinderen de afgelopen zeven jaar niet te koppelen is aan minima. Kinderen van bijvoorbeeld zelfstandige ondernemers of hoogopgeleiden in een vechtscheiding kunnen ook tot de doelgroep horen. Dan gaat het kind letterlijk voor en komt de IB-aangifte van de ouders later. Dit houdt in dat de nood van alle kinderen in de Gemeente Teylingen ook nog eens gelijk behandeld wordt.

Transformatie is de tweede ontwikkeling. De gemeenteraad kan via deze relatief kleine regeling bekijken hoe op laagdrempelige wijze ondersteuning kan worden geboden aan jongeren en gezinnen in de gemeente Teylingen. De gemeente Apeldoorn is voor de ChristenUnie Teylingen een goed voorbeeld hoe een Noodfonds laagdrempelig wordt ingezet. Hierover kunt u hier meer lezen.

« Vorige Volgende »