PvdA en ChristenUnie: ‘Meer mogelijkheden voor vluchtelingenopvang in Teylingen’

vluchtelingen bannermaandag 12 oktober 2015

De PvdA en de ChristenUnie zijn van mening dat de gemeente meer mogelijkheden moet onderzoeken voor de opvang van vluchtelingen. De twee partijen uit de Teylingse gemeenteraad doen daarom een oproep aan het College om verder te gaan dan uitsluitend het huidige aanbod van de opvang van ‘tientallen’ extra statushouders in de gemeente. Ook willen de twee dat het College actief in gesprek gaat met de inwoners van de gemeente over de mogelijkheden. Volgens de PvdA en de ChristenUnie moet de gemeente kijken of ze met noodopvanglocaties en extra tijdelijke woonruimte een grotere rol zou kunnen spelen in de opvang van vluchtelingen. De partijen hebben daartoe bij het College een aantal schriftelijke vragen ingediend.

Met de vragen roepen PvdA en ChristenUnie de gemeente op een bijdrage naar draagkracht te leveren. Joost van Doesburg (PvdA): ‘Solidariteit staat bij de ChristenUnie en de PvdA hoog in het vaandel. Solidariteit met de medemens, maar ook met andere Nederlandse gemeentes. Dit probleem gaat ons allemaal aan, dan moeten we er ook allemaal onze schouders onder zetten’. Frans Nederstigt (ChristenUnie) denkt dat met goede communicatie meer gedaan kan worden: ‘Ik ben er van overtuigd dat veel mensen in Teylingen zien dat de nood in Nederland hoog is. Dat zie je ook aan het inspreken van Bart de Jong bij de commissie over dit vraagstuk en de oproep van Steven Schrader van Woningstichting de Vooruitgang recent in de media. Ik denk dat je die mentaliteit ook actief moet zien te ondersteunen’.

De partijen willen van het College onder meer een lijst met leegstaande gebouwen die geschikt gemaakt zouden kunnen worden voor de opvang van meer statushouders waardoor de doorstroming in de asielzoekerscentra verbeterd. Ook willen ze weten welke mogelijkheden er zijn voor het realiseren van tijdelijke noodopvanglocaties. Ook dienst de gemeente volgens de partijen te kijken naar de zorg rondom de opvang.

Voor vragen over bovenstaand bericht kunt u contact opnemen met Joost van Doesburg (06 2501 0898) of Frans Nederstigt (06 4286 1251).

« Vorige Volgende »